dilluns, 8 de març del 2010

El socialisme, la lletra A i els budells del moviment.




Què vol dir ser socialista? Què és el socialisme? Què és la revolució? Per què som revolucionaris i socialistes? Què busquem? Com avancem?
Contra la ignorància que impera a l'esquerra, especialment a ca nostra, cal disparar preguntes i qüestionar tots els ciments. Des de la humilitat d'algú jove que està en plena formació bàsica, em traspassen preguntes i neguits que necessito exposar. Dies com avui em sento intranquil, com aquell que no ha fet els deures i que sap que l'exàmen li anirà malament. Em sento extrany fent un exercici d'autoanàlisi de la meva activitat política. Serà que el nostre moviment és potser massa estàtic i predefinit? Som prou autocrítics, estem en regeneració i revisió constant? Si no és així llavors tenim un problema.
Per començar, què és el socialisme? Com la majoria de mots polítics, la paraula socialisme ha estat molt tergiversada i s'ha utilitzat per a referir-se a corrents de pensament molt diferents i fins i tot contradictoris. Tenim el dret a alçar la nostra idea de socialisme, i vet aquí el que jo entenc per socialisme:
Socialisme és la ideologia que busca la fórmula d'aconseguir una societat justa, igualitària i lliure. I això per què? Doncs perquè vivim en un món socialment fragmentat en classes socials. Un món de lluita, dolor, expoli, explotació, opressió, conflictes, … governat per interessos particulars d'unes èlits que monopolitzen poder, capacitat de controlar l'esdevenir comunitari. Per tal d'assolir el major benestar i realització de tots els membres socials, cal acabar amb la lluita d'interessos dels sectors de la societat, cal superar la lluita de classes.
Una societat socialista és una societat de ciutadans actius que participen en el seu destí i no releguen el poder a ningú. Després de mil·lenis de propietat privada d'una sèrie de mitjans comunitaris i de distribució desigual del poder, hem après que només la democràcia radical i participativa pot garantir la cohesió social i la justícia. Una societat socialista és una societat que es construeix racionalment a sí mateixa, i que no està regida per sectors concrets o per lleis no humanistes o irracionals.
La revolució socialista serà la realització del pensament humanista, serà la que ficarà vertaderament a la persona al mig del món. Ni Déus, ni mercats, ni costums, ni representants. Jo decidiré sobre tot allò que m'afecta perquè jo sóc l'únic que ho pot fer bé. I, per tant, la revolució socialista és un procés molt llarg, potser inacabable i irrealitzable del tot. Un túnel tortuós, difícil i a les fosques del qual només en veiem el principi, i a sobre patim una forta miopia.
És important que siguem conscients de les nostres limitacions abans d'intentar entrar en el túnel. Som unes rates evolucionades que caminen dretes i fumen. Som extremadament curts i patim multitud de malalties mentals cròniques, algunes genètiques i altres lligades indestriablement a la nostra condició d'humans i éssers socials. Naixem en un entorn definit, precreat. Ens alimentem d'una llet que altres han fabricat. I a partir d'un món orientat podem qüestionar-nos les coses, podem buscar la llum i defugir les ombres de la caverna, podem cercar la veritat absoluta i la llibertat, però sempre ens mourem dins el pou. Som éssers amb moltes limitacions. O és que algú s'ha tornat revolucionari autònomament sense alimentar-se de les idees d'altri?
Reflexionar constantment sobre allò que creiem és imprescindible. Revisar allò que hem après i que ens han ensenyat, el que donem per segur fins i tot allò marcat com a revolucionari. Aquest punt és el més trascendental. Un espanyolista té claríssim que els independentistes estem equivocats. Segurament està manipulat i va errat, però quines garanties tenim de no ser nosaltres també uns ignorants potser amb un grau més alt de llibertat però igualment presoners del pou de la ignorància?
Revisem la història política dels moviments anticapitalistes i socialistes. És una història d'errors, d'incoherències, de degeneracions, de contradiccions, de fanatisme, de contrarevolucions internes, de pèrdua dels objectius, d'aplicació religiosa de principis, … És imprescindible analitzar les altres experiències revolucionàries que ens han precedit i buscar les causes dels seus dramàtics finals. 
Estic parlant d'un exercici molt àmpli que demana formació i reflexió sobre tots els elements de les ciències socials (especialment la sociologia i psicologia). Estic parlant de ser responsables amb els nostres pares polítics i reconéixer els errors de les nostres famílies ideològiques. Estic parlant de descobrir que difícilment siguem nosaltres els perfectes revolucionaris que ja tenen la recepta màgica de la revolució triomfant i definitiva.
Estic dient que molt segurament acabarem aburgesats en un despatx d'empresari o funcionari. Potser arribem a vells, amb boina o cresta, i ens neguem a acceptar que el nostre camí era errat. Potser passem els últims dies de la vida creient que vam cometre masses errors i vam malgastar el nostre temps. També es dóna la possibilitat que dirigim escamots d'execució contra revolucionaris mentre fem discursos de pura esquerra. I si tenim sort pintarem algun paredon de Montjuic i serem màrtirs, uns altres revolucionaris reprimits. La majoria de revolucionaris han tirat per aquestes bandes, o sigui que no m'invento res. Piqué, Saura i Huguet foren comunistes. La majoria de revolucionaris dels anys setanta ara ocupen càrrecs de poder i reprodueixen el sistema.
Em fa por la manca d'excepticisme i d'autoanàlisi de molts militants d'esquerres. Em sembla percebre un excés de mals vicis a tot arreu (a tot arreu), i uns murs mentals que signifiquen la limitació exponencial de la nostra capacitat revolucionària. El revolucionari socialista (ja mostro una visió àmplia del concepte socialisme) és per força algú intranquil, inestable, algú que es pregunta constantment si va en la bona direcció. Sinó, és un xai esclau d'altri o de la seva vanitat.
Què no és una actitut revolucionària ni socialista? Al meu entendre, i donant voltes al mateix, no és gens revolucionari prendre uns textos d'un altre lloc i temps (o d'ara i aquí) i intentar-los aplicar a la realitat com qui aplica una fórmula matemàtica perfecta. És patètic veure dins de diversos moviments i organitzacions a gent que té fe en uns textos/ideologia i que intenta imposar la seva fe a la resta al més pur estil catòlic. “Hi ha els bons, que pensen com jo i estan encertats, i hi ha els dolents que pensen diferent i malament i cal insultar-los i a poder ser eliminar-los”.
La primera lluita política del revolucionari és interna, amb sí mateix. La segona és un treball pedagògic. Si realment creu que té la raó, ha de crear espais de debat i guanyar discusions, convéncer amb la raó i no voler cremar els altres (o provocar-ne la marginació). També hi ha els que tenen fe a l'estil jueu. Es creuen la comunitat elegida per Déu (o Marx), superior a la resta. Aquesta actitut significa sentir-se a gust sent un ghetto marginal i renunciar a aconseguir la força social necessària per poder transformar la realitat.
Un altre element repugnant és l'avantguardisme, germana del verticalisme. Creure que som intel·lectualment superiors als moviments socials o a la resta de persones és reproduir l'estructura social classista amb noves formes i idees. No es tracta de negar que hi ha gent que desenvolupa més capacitats intel·lectuals que altres. Es tracta de no promoure-ho i de no construir un moviment polític de xais (pintats de roig, això sí). Es tracta de no competir amb els moviments socials ni intentar-los controlar marcant discurs. Es tracta de fer pedagogia, d'acceptar que no som perfectes ni superiors.
El verticalisme significa la reproducció sense vergonya de la propietat privada del poder. Un moviment vertical mai podrà fer una revolució socialista. Senzillament podrà fer una revolució classista, canviant la propietat del poder econòmic, polític i mediàticoideològic d'unes mans a unes altres. Podem veure els casos de multitud de revolucions “socialistes” de la història que han fallat en aquest sentit. Substituir la burgesia pel partit comunista no canvia les coses realment.
No es tracta de negar la necessitat d'establir algunes pràctiques de democràcia representativa. No es pot lluitar contra el sistema actual sense una organització forta. En molts moments tampoc podrem decidir el camí entre tots i haurem de relegar el poder decisori. Crec que amb imaginació i les noves tecnologies es poden establir mecanismes per tenir un moviment participatiu i sense èlits però a la vegada funcional.
Vet aquí quan parlem de l'anarquisme, com qui no vol la cosa. L'anarquisme, com el socialisme, comprén un ampli ventall de corrents ideològics, molts d'ells contradictoris. Des dels capitalistes liberals que volen substituir l'estat per les empreses, fins als punquis apolítics acomodats en el subproletariat. Convé que no siguem reduccionistes amb el pensament llibertari (per mi és sinònim d'anarquisme) com no volem que ho siguin amb l'independentista o socialista.
L'anarquisme podríem dir que neix de Bakunin a l'interior del moviment socialista marxista. Entre d'altres coses, partia d'una crítica sobre l'estratègia i l'organització revolucionària. El pensament anarquista veia que el pas per arribar al comunisme (estadi final xupiguai) no podia ser senzillament la presa dels mitjans de producció a la burgesia. Amb altres paraules, veia que la clau estava en destruir tota jerarquia, ja fos entre burgesos i proletaris com entre caps del partit i militants/ciutadans.
La crítica llibertària alertà precoçment dels problemes que significava prendre el poder i tenir una organització jeràrquica. Apostava per començar a construir la societat comunista igualitària i horitzontal ja. Senzillament una organització no horitzontal no podria fer una revolució comunista. L'autèntic enemic era la arquia (el poder), qualsevol forma i color que tingués. Calia socialitzar no només el poder econòmic, sinó també el polític. A més, el pensament anarquista s'ha caracteritzat per ser idealista, utòpic i a criticar el socialisme marxista per allunyar-se de les seves arrels humanistes. De vegades alguns marxistes han oblidat per què volem fer la revolució.
Així és com veig jo la ideologia anarquista (la vàlida d'entre tantes que duen aquest nom). Em sembla molt correcte, acceptable i l'assumeixo en gran part com a meva. De tota manera, penso que des de la divisió de la primera internacional i la separació i enfrontament entre socialistes i anarquistes, aquests dos pensaments s'han radicalitzat i especialment l'anarquisme s'ha caricaturitzat. Anarquisme no vol dir no organitzar-se, vol dir lluitar contra tota forma de poder.
També veig que cal una certa organització jeràrquica representativa però com que és perillosa penso que a tots ens cal una certa mirada llibertària. Així doncs, per mi la A no és contradictòria amb el socialisme sinó que n'és una peça indispensable, que s'ha de polir però que necessitem per poder fer funcionar la revolució quan siguem forts i haguem de lluitar contra nosaltres mateixos. Aposto per netejar l'anarquia de la mala imatge que té assumint-la en gran part. Moltes de les idees de l'anarquisme són interessants i necessàries.
I és que de fet, quan nosaltres parlem d'autogestió, d'okupació, d'horitzontalitat, de la interrelació amb els moviments socials, de la democràcia total, de fer la revolució des d'abaix, de no centrar el procés revolucionari en la presa del poder estatal, de generar base social, d'anar construint les alternatives, d'evitar les vaques sagrades, … estem assumint gran part del discurs anarquista.
El corporativisme i el sectarisme. Els revolucionaris, per fer la difusió del nostre pensament i desenvolupar la nostra lluita transformadora, ens dotem d'unes eines. Aquestes eines són les organitzacions, amb el seu logo, nom, estatuts, dinàmiques internes, costums entre la militància, orientacions, … El fet d'organitzar-se en entitats definides és imprescindible per desenvolupar una lluita política seriosa i forta. Per desgràcia, aquestes eines sovint prenen personalitat pròpia, i la seva importància es sobredimensiona per sobre de la seva utilitat pràctica. Els mitjans esdevenen fins.
La militància d'una organització fàcilment s'identifica amb ella. És la casa dels que pensen d'una forma, és la comunitat que representa els individus. L'organització és un espai més o menys tancat on es desenvolupen diàlegs interns circulars i retroalimentats. Com les corporacions empresarials que prenien personalitat jurídica, les organitzacions polítiques fàcilment prenen sentit propi, i els revolucionaris es transformen en membres d'un equip de futbol que competeixen amb els altres per ficar el seu logotip a més llocs que els altres, per guanyar adeptes.
Finalment torno una mica al principi tocant el tema de la ideologia. La ideologia significa la definició d'un grapat d'idees concretes que algú té i defensa. Com en el cas de l'organització, la gent tendeix a identificar-se amb la seva ideologia. La ideologia sovint no és la definició de les idees actuals d'algú sinó que és quelcom com el color de la pell. Una cosa que et marca i t'identifica. La ideologia es pot entendre així doncs com quelcom que limita el teu pensament i raó, perquè sovint només pensem allò coherent amb la nostra ideologia. Sovint utilitzem la raó per justificar la nostra opinió i no per crear-la. Mirem sinó la majoria de debats polítics de gent de base, on no es treballen idees entre tots sinó que es fa una batalla individus B contra individus C.
La ideologia també és un poder, una forma de controlar les altres persones, com l'economia, la política, les armes, ... Les religions han servit tradicionalment a les èlits per generar ideologia (percepció, creences, opinió, actitut). Avui en dia els mitjans de comunicació de masses fan la funció. La ideologia també s'ha de socialitzar, aconseguint que tothom tingui lliure accés a un nivell tant alt com sigui possible d'objectivitat i diversitat d'opinions.
Tot plegat, analitzat en profunditat en ves a saber quantes obres, ho exposo perquè crec que fa falta. És imprescindible corregir els mals vicis que estan arreu del nostre moviment. No som perfectes, però és que soms molt garrulos sovint i no ens en volem adonar. No tenim la veritat ni la tindrem mai. Com deia Engels, la veritat resideix en el procés mateix del conéixer. I el major enemic de la revolució el tenim al costat, possiblement dins nostre.
Aquest túnel és molt fosc i som miops, bornis, coixos. Fer la revolució és una feina dificilíssima. Segur que cometrem molts errors en el futur i segur que n'estem cometent. La primera revolució és dins nostre, i com la revolució socialista, és un procés constant i inacabable. Siguem-ne conscients!

9 comentaris:

  1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Aviam. hi ha un dubte que potser em pots solucionar. M'he quedat encallada en el fet de saber si l'egoisme segons el marxisme està considerat innat o aprés? Trobo que es basa bastant en aquest fet. Teòricament hauria de ser après i per culpa del actual sistema però no sé si es pot determinar que aquest fet, hàbit no existia abans. Bé, o potser ho hauríem de centrar més en l'edat prehistòrica que es on sembla que diuen que no hi havia aquest egoisme. Llavors el que es produeix durant l'història a que es degut? On hi ha el punt de canvi en que comença? No pot ser que aquest egoisme ja sigui un hàbit realment fort i vinculat a nosaltres com per evitar-lo al 100%. Tot i així, les espècies pròximes al ésser humà no mostren una conducta altruista amb individus que no tenen cap mena de relació familiar amb ells. Ho fan per assegurar la transmissió dels seus gens a la següent generació.
    D'altra banda, el canvi de mentalitat hauria de ser pedagògic, però això requeriria un gran convenciment i autenticitat per part dels pedagogs i un canvi radical, que es difícil de produir.
    Bé, no sé, però es que m'he quedat encallada aquí.

    PD: continues viu no per econòmiques? que jo hi vaig alguns dimarts i dijous seguint els castellers (no faig funció, doncs sentir-se inútil). Si algun dia passés per allà, almenys saluda i tal, no? xD

    ResponElimina
  3. Weee, preguntes interessants!

    Què tal, com et va tot?

    Això que preguntes no ho tinc molt clar. A mi em sembla que el marxisme parteix de l'opinió de que les persones actuen seguint l'interès propi (sigui per la raó que sigui). Aquest interès individual a nivell social coincideix amb els interessos de la teva classe social. Per això hi ha la “moral de classe” (et sembla bé allò que beneficia a la teva classe social) i la lluita de classes (lluita de sectors socials amb interessos contraposats).
    Crec que és per això que per fer la revolució el marxisme aposta per destruir la lluita de classes fent una mateixa classe social igual de poderosa econòmicament. D'aquesta manera tothom tindria el mateix interès, i quan es mogués per interès propi estaria beneficiant a tothom. Crec que el marxisme considera que cal fer que l'interès individual coincideixi amb el col·lectiu, acceptant que l'individual no es pot canviar.
    No sé si m'he explicat. Que consti que és la meva interpretació.

    Donant-li voltes a aquest tema, jo crec que en certa mesura som naturalment egoistes però que és evident que el sistema classista i especialment el capitalista afavoreixen els valors socials de l'egoisme. En aquest sistema has de competir i lluitar per sobreviure o per ser reconegut. Només si lluites i t'imposes arribes a dalt.
    A mi la hipòtesi que em sembla més interessant és que durant la prehistòria i el paleolític els humans eren com tribus de goril·les, amb els seus momenst agresius però amb una forta mentalitat col·lectiva. Al cap i a la fi les minitribus fomenten l'esperit familiar. A més, només una comunitat primitiva cohesionada podia donar benestar i permetre la supervivència dels seus membres.
    L'inici de la lluita entre humans podria ser divers: períodes de manca de recursos, revolució agrícola propiciant el sedentarisme i el creixement demogràfic, inici de la propietat privada, relagació del poder ideològic, militar o polític, ...

    Sobre la lluita fraticida del regne animal, en part és manipulació de la ideologia capitalista. Quan Darwin va escriure la teoria de l'evolució, ell no va descriure una naturalesa salvatge en guerra constant. Molts pensadors liberals han malinterpretat aquestes idees per dir que l'economia de lliure mercat i el capitalisme és el sistema naturalment vàlid.
    Tinc un llibre titulat Suport Mutu de l'anarquista i naturalista Kropotkin que analitza això i explica multidud de casos en què diversos animals fins i tot d'espécies diferents col·laboren, tant per treuren benefici individual (fer fora depredadors per exemple) com per simple “empatia” (no s'hi perd res). El cas és que les espécies i els ecosistemes es poden considerar éssers en sí. Fins a quin punt tu ets la persona diferenciada Marta i no ets cèl·lula de l'ésser social que és Catalunya o la humanitat?


    PS: Segueixo viu aprenent a econòmiques que prohibir el treball infantil i ficar un salari mínim és contraproduent per l'economia i la societat. XD No tinc molt temps lliure ni sé gaire res d'aquests castellers, pro a veure si ens veiem! Tu què estudies?

    ResponElimina
  4. xiii, resposta!

    Abans, quan es va desenvolupar la teoria marxista, hi havia raó de voler intentar "unificar" la classe obrera, actualment realment en té? quins elements en comú hi hauria? l'estat del benestar ens cobreix unes necessitats bàsiques i el fet d'iniciar un procés de canvi pot produir por i temor per una possible pèrdua d'aquestes comoditats, difícil de canviar la ment, pot ser, no?

    Els primats formen una societat algo patriarcal, menys quan es l'hora d'aparellar-se que llavors les femelles acostumen a tenir la paella pel mànec, com deia Darwin en part era sobreviure, els mascles petits quan passaven a ser adults havien d'abandonar el grup, depenen de l'espècie aposten per una diferent estratègia de reproducció... vull dir que el fet d'apostar pel benefici del grup es relatiu.
    En el cas que dius dels animals, la simbiosi es el cas que comentes en que els 2 individus surten beneficiats d'aquest ajut. Sembla que ningú deixa sense assegurar-se que rep quelcom a canvi.

    Òbviament el sistema capitalista es extremista i en cap moment fomenta el suport mutu, que fins a cert punt es existent en l'ésser humà, però no sé si podria ser tan cohesionat com per arribar al punt necessari.

    PD: Ala, si fan assajos dimarts i dijous de les 2 a les 4. Estic aplicant els meus coneixements! de psicologia a l'altra punta de la línia verda, no sé si es només ciències socials o també ciència de la salut perquè com m'agrade la part més de bio! bé, tot!

    ResponElimina
  5. Més que de classe obrera, jo als països centrals parlaria de classes populars. Penso que el neoliberalisme ha aconseguit dividir la gent treballadora i desposseïda, fomentant l'individualisme. Actualment per exemple volen aprofitar la crisi per eliminar la negociacio colectiva dels treballadors!
    Ens fan competir entre nosaltres, i davant la crisi el que fem, en comptes dorganitzarnos i lluitar contra els que l'han provocat i ens roben, intentem estar menys a sota que els altres. No és intel·ligent per part nostre.
    Jo crec que la majoria de societat catalana per exemple està manipulada, fragmentada i esclavitzada en certa mesura. Tenim molts interessos comuns i ens hem dunir. Sinó la política la seguiran fent les 100 altes families de barna + els banquers + 4 ricatxos de multinacionals, i faran politica contra nosaltres. La majoria de ciutadans no tenim cap poder real.
    L'estat del benestar és quelcom que van inventar els estats occidentals sobretot europeus per combatre el moviment obrer, que en aquells moments amenaçava amb fer la revolució (URSS a les portes). Si volem defensar el que queda de l'estat del benestar (que ara amb la crisi lestant dilapidant) el que hem de fer és amenaçar amb la revolució. Jo crec que tenim molt per lluitar, i més tenint en compte això, que l'estat del benestar està en caiguda lliure. D'aquí no res introduiran el copagament a la sanitat, i estan transformant les unis en empreses.
    La precarització de les nostres vides farà que es dilueixi el somni americà, aquell segons el qual si tho curres pots ser dels privilegiats. La proletarització de la classe mitja és un fet, que a Grècia ha generat un moviment popular molt fort. Les condicions objectives per la lluita transformadora s'estan donant. Tot i així, sempre hem tingut motius per organitzar-nos i batallar.

    A mi no em fa feliç ser egoista. M'avergonyeix i ho trobo una actitut infantil. Em sento molt millor quan tinc els altres com a fins que no com a mitjans. Això vol dir que pillo bastantes patades, però segueix sortint a compte. Jo aposto per la mentalitat col·lectiva perke les persones som cèl·lules d'un organisme major.

    Jo no em defineixo com a comunista perquè tampoc tinc clar si el comunisme seria viable. El que sé és que no ho podem saber ara, i que abans d'arribar a tocar el comunisme tenim un llarg recorregut per avançar, molt de benestar i drets per conquistar. Cada dia ens cauen garrotades, a nivell social, ambiental, patriarcal, laboral, educatiu, ...

    ResponElimina
  6. Eps Noel! Ja t'he trobat, caram quin text, ara no tinc temps de llegir-lo, però quan ho faci ja te'l comentaré.

    ResponElimina
  7. Hola!

    espero que llegeixis aquesta resposta.. i si no com a mínim em servirà a mi per repassar.
    Llegint-te, m'han agafat moltes ganes de parlar amb tu cara a cara, jo també he estat llegint coses semblants i estaria bé intercanviar opinions.
    De moment però, et deixo uns quants punts d'aspectes que jo crec que el nostre discurs hauria d'explicar d'una altra manera si tenim en compte qui som i d'on venim:

    - socialisme, comunisme i marxisme-leninisme no és el mateix. entenc que és un text de divulgació i tampoc cal ser escrupolosos amb la terminologia però si és per a militants de l'ei hem de tenir present la diferència entre socialisme, marxisme-leninisme i comunisme. El socialisme és l'etapa inicial del comunisme (o, algú ens podria argumentar, un mode de producció de transició entre el capitalisme i el comunisme), el nom de la qual fem servir metafòricament per referir-nos al moviment polític marxista-leninista, encara que no n'és, com dius, l'objectiu final. L'objectiu final és el comunisme, una societat on ja no existeix l'explotació de l'home sobre l'home. Aquest objectiu podríem dir que és compartit per l'anarquisme encara que no analitzat de la mateixa manera. Pel marxisme-leninisme cal, abans d'arribar al comunisme una dictadura del proletariat transitòria que vagi dissolent mica en mica tots els fonaments del capitalisme i les restes de les estructures juridico-política , econòmica i ideològica fins que ja no tingui raó de ser. Justament per això el nostre objectiu no és només prendre el poder econòmic, sinó abolir tot rastre de capitalisme a través (a diferència dels anarquistes) de la dictadura del proletariat (sigui en forma de govern democràtica o dictatorial).

    - Hem de posar les persones al mig de la nostra concepció? Això no és cosa del marxisme. Això és cosa de l'humanisme, que ja de ve l'agnosticisme de Protàgores. El marxisme neix, en part, d'aquesta tendència a través de Fauerbach, encara que autors marxistes com Althusser deien (i amb molta raó) que el marxisme és un antihumanisme.

    - L'avantguardisme no és una lacra, és l'essència del leninisme. La classe treballadora no es pot erigir en classe per si ella sola, encara que es reuneixin les condicions materials necessàries. Cal injectar l'anàlisi de la realitat del marxisme per a que la classe obrera prengui consciència de la seva condició i defensi els interessos de classe. Sempre, és clar, potenciant l'instint (o moral com dius tu) de classe.
    Per fer-ho, necessitem intel·lectuals, gent que treballi per apropar les condicions materials, que transformi les experiències locals de lluita en experiències de classe. Aquesta gent és l'avantguarda, això és l'EI.
    Està clar que existeixi la consciència de classe no vol dir que hi hagi gent superior i gent inferior intel·lectualment, no té res a veure. És una qüestió de coneixement, de formació. Tampoc no vol dir que no es valori les lluites locals no revolucionàries ni la gent que les du a terme, ja ho deia Lenin, un vaga amb disturbis pot donar més fruits que una dècada de formació.

    ResponElimina
  8. - El verticalisme executiu, controlat democràticament, és necessari. De fet, el mateix concepte de militància ja és això, cenyir-se a un rol militar, jeràrquic. L'estratègia ha de ser consensuada, els líders també i la gestió transparent però l'estructura per dur a terme la lluita ha de ser capaç de prendre decisions tàctiques ràpidament i d'actuar quan és necessari amb la màxima contundència, si cal, amb càrrecs que prenguin les decisions polítiques oportunes.
    Això pel que fa a les decisions polítiques, pel que fa a les tècniques n'hi ha prou amb un seguiment per part de l'assemblea.

    - L'Estat del benestar no és un invent dels estats europeus, sinó un producte de la lluita obrera europea del segle XX, provocat pel desviament socialdemòcrata que va viure gran part del moviment marxista (eurocomunisme).

    - Això de l'egosime, jo crec que passa com amb l'humanisme, que el marxisme no se n'ocupa. El marxisme no predica cap moral, no diu què està bé o malament ni que hi ha gent egoista i malvada i gent bona amb bones intencions. I si n'hi ha, és igual, perquè tots quedem abnegats al néixer per la determinació de la nostra condició social, una suma d'interrelacions entre nosaltres i l'entorn que ens fa ser com som, sempre, és clar, determinat en última instància per la nostre condició econòmica.

    Estic molt d'acord amb la tesi de l'autocrítica i la revisió constant del nostre coneixement científic. En paraules de Lenin: "El comunista que se vanagloriase de su comunismo simplemente por haber recibido unas conclusiones ya establecidas, sin haber realizado un trabajo muy serio, muy difícil y muy grande, sin analizar los hechos, frente la los que está obligado a adoptar una actitud crítica, sería un comunista muy lamentable."
    Discurso pronunciado en el III Congreso de la Unión de Juventudes Comunistas de Rusia. El 2 de octubre de 1920.

    Salut!

    ResponElimina
  9. A veure si podem parlar cara a cara per poder-nos entendre millor.

    Crec que, com diu la Harnecker al llibre que em vas passar, l'estadi socialista de transició al comunisme només pot ser democràtic, no pot pas ser dictatorial. Un sistema de govern dictatorial és antisocialista intrínsecament i no pot generar socialisme ni molt menys comunisme. En tot cas hem d'aplicar una democràcia censatària on els "burgesos" tinguin drets limitats.

    Quan veig els anàlisis de Marx, Engels o Rosa Luxemburg sobre la qüestió nacional me n'adono de la importància de tenir una arrel humanista forta que sigui l'essència del moviment (l'eina seria la doctrina marxista). Quan veig les degeneracions i dogmatismes de moviments socialistes de la història me n'adono que els principis morals han de ser el motor de la nostra lluita.

    L'avanguardisme pot ser diverses coses. Reproduint el que diu la Harnecker: no hem d'erigir-nos com a líders i instrumentalitzar verticalment els moviments socials i populars. Ni podem ni hauríem de voler ni porta resultats. El dia que nosaltres fem bona feina i siguem una eina política per la societat, llavors aquesta ens tindrà com a referent i serem l'avantguarda. Estic d'acord que la revolució la impulsarà una avantguarda, però vull deixar clar que serem avantguarda quan fem feina i quan els moviments ens entenguin com a tal. Ningú pot negar l'avantguardisme de fet. Fins i tot els militants anarquistes actuen com a agitadors, difusors i impulsors dels moviments socials.

    Estic d'acord en que per desgràcia hem d'emprar l'eina de la jerarquia. De tota manera siguem plenament conscients dels perills que això comporta. Hem d'analitzar primer de tot perquè han degenerat totes o casi totes les experiències socialistes. I per cert, aquests dies xerrant amb els putos autonomistes postmoderns de sociologia UB m'estic replantejant certes coses. Cal vigilar amb la jerarquia i l'organització. De vegades aquestes poden desincentivar la capacitat creativa i la iniciativa dels militants. Cal una certa autonomia.

    L'estat del benestar és producte de la conquesta social però també és una eina de les classes dominants. Aquestes feren l'estat del benestar per poder mantenir a ratlla l'esperit revolucionari i fer-lo degenerar en reformista. I ho van aconseguir.

    Wenu quan el marxisme analitza la lluita de classes interpreta que cadascu es mou pel seu interès propi (que és el de classe). Aquí jo entenc que el marxisme identifica interès egoista amb interès classista. I sí, la condició econòmica és una força important però l'estructuralisme marxista no és capaç d'explicar tot el que succeeix. En la història intervenen moltes incògnites.

    La majoria de "marxistes" almenys a l'EI no són autocrítics ni defensen una ideologia que han meditat.

    ResponElimina